آگاهی کارفرمایان ازابتلا کارکنانشان به دیابت می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند

29 ژوئن 2017- محققان می‌گویند افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای دستیابی به مدیریت فردی دیابت در ساعات کاری خود بطور مطلوب، بهتر است کارفرمایانشان را از ابتلا خود به بیماری دیابت مطلع کنند.

یک مطالعه‌ی دانمارکی نشان داد افرادیکه از داروهای تزریقی برای مدیریت بیماری دیابت نوع 2 استفاده می‌کنند یا چندین روز به دلیل بیماری موفق به حاضر شدن در محل کار خود نشده‌اند، در مقایسه با افرادیکه درمانهای خوراکی استفاده می‌نمایند، بیشتر در مورد بیماری دیابت نوع 2 خود با کارفرمایانشان صحبت می‌کنند.

دکتر Olesen از مرکز دیابت steno در کپنهاگ می‌گوید: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در دانمارک بجز چند مورد شرایط استثناء، تحت هیچ قانونی مجبور به افشای بیماری خود به کارفرمای خود نیستند، اما در اکثر مشاغل، افشای ابتلا به دیابت در محل کار برای مدیریت شخصی مطلوب دیابت در ساعات کار ضروری است. افرادیکه کارفرمایان را از ابتلا خود به دیابت، مطلع نمی‌کنند غالباً قادر به مدیریت دیابت خود در محیط کار نیستند برای مثال دچار اختلال در تغذیه، مصرف نامناسب دارو، تأخیر در نظارت بر قند خون یا تأخیر در مدیریت هیپوگلایسمی می‌شوند.

در این مطالعه 720 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت 8 سال شرکت داشتند، از این افراد  خواسته شد تا پرسشنامه‌ای را در مورد افشای بیماری خود به کارفرمایان و همکاران تکمیل کنند.

درمجموع 77 درصد ازافراد پذیرفته بودند که آنها مجبورند کارفرمایان خود را از ابتلا به دیابت مطلع کنند و 87 درصد ازآنها همکاران خود را مطلع کرده بودند.

 احتمال افشای ابتلا به بیماری دیابت به کارفرما، برای افرادیکه از داروهای تزریقی استفاده می‌کردند یا حداقل به مدت ده روز به دلیل بیماری مرخصی بودند، بیشتر بود.

محققان اظهار داشتند که این یافته‌ها به عوامل روحی اجتماعی محیط کار اشاره دارد که عوامل تعیین کننده‌ای برای افشای بیماری دیابت هستند، این یافته‌ها با نتایج مطالعات پیشین سازگاری دارد.

آنها افزودند: علیرغم مزایای بالقوه‌ی افشای دیابت، ممکن است کارمند از پیامدهای ناخواسته ی افشای دیابت خود ترس داشته باشد. مطالعات نشان داده است که ابتلا به دیابت، پیش بینی کننده‌ی از دست دادن درآمد در آینده است. محققان می‌گویند: ترس از آزار و اذیت می‌تواند مانعی برای افشای بیماری درمحل کار به کارفرما یا همکاران باشد.

 درحال حاضر تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیر پنهان نمودن ابتلا به دیابت نوع 2 درمحل کار درحال انجام است. یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی Diabetic Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/telling-work-about-type-2-diabetes-could-help-control-the-condition-94210647.html